www. sport .olza.pl
Kontakt: tel. (033) 85-78-720 fax: (033) 85-78-721 e-mail: sport@olza.pl
Szukaj: w ok
strona główna
Olimpiada Samorządowa
badminton
baseball
gimnastyka sportowa
gry karciane
hokej na lodzie
hokej na trawie
inne
jeździectwo
kolarstwo
koszykówka
lekkoatletyka
modelarstwo
narciarstwo alpejskie
narciarstwo klasyczne
piłka nożna
piłka ręczna
pływanie
siatkówka
skiboby
snowboard
sporty motorowe
sporty walki
strzelectwo
szachy
tenis stołowy
tenis ziemny
łucznictwo
łyżwiarstwo figurowe
wszystkie

POLECAMY:







HISTORYKI JADĄ BESKIDY 24/09/2022


 Przed laty wygrywali go tacy mistrzowie jak Marian Bublewicz, Błażej Krupa czy Andrzej Koper. W tym sezonie na trasach Rajdu Wisły (30 września – 1 października) ponownie zmierzą się załogi w rajdówkach z czasów, w których triumfy święcili wspomnieni zawodnicy. 67. edycja jednego z najbardziej zasłużonych polskich rajdów będzie przedostatnią rundą Motul HRSMP 2022. Na trasach w Beskidach zobaczymy blisko 20 historycznych rajdówek.
 
Automobilklub Śląski organizuje Rajd Wisły od 1951 roku. Absolutnym rekordzistą tych zawodów jest Sobiesław Zasada, który wygrywał je ośmiokrotnie. Tylko dwa triumfy mniej wywalczył Marian Bublewicz, w tym jeden za kierownicą Opla Kadetta GT/E, czyli rajdówki, którą w Motul HRSMP startują Piotr Kiepura i Mateusz Galle. Cztery razy najlepszy w Rajdzie Wisły był Błażej Krupa. W 1997 roku w Wiśle Janusz Kulig i Jarek Baran przypieczętowali swój pierwszy tytuł mistrzów Polski, do którego dojechali zjawiskowym Renault Megane Maxi. Rajd Wisły trzykrotnie był rundą Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W 2017 roku zwycięstwem kropkę nad „i” postawili Robert Luty i Dariusz Gurdziołek (Subaru Legacy 4WD) i sięgnęli po tytuł mistrzów Polski w rajdach historycznych. Rok później Luty ponownie wygrał, tym razem z Marcinem Celińskim, lecz tytuł w sezonie 2018 powędrował do Piotra Zaleskiego i Jacka Gruszczyńskiego (Porsche 911 SC). W ubiegłym roku puchary za zwycięstwo na Placu Hoffa w Wiśle odbierali Marek Suder i Marcin Kowalik, ciesząc się jednocześnie ze swojego pierwszego tytułu w Motul HRSMP.

 
Wąsko, kręto i przez szczyty
 
Organizatorzy 67. Rajdu Wisły przygotowali trasę o długości 312,64 km, z czego 117,6 km to dystans 10 prób sportowych. Pierwszy etap zostanie rozegrany w piątek, 30 września. Rano (od 8 do 11) zawodnicy będą mogli sprawdzić swoją formę i rajdówki na odcinku testowym w Ustroniu Jaszowcu. Oficjalny start rajdu zaplanowano na godzinę 17 na Placu Hoffa w Wiśle. Następnie kierowców i pilotów czekają dwie pętle składające się z odcinków Dobka-Partecznik (10,38 km) oraz Kubalonka (8,07 km). Po ich pokonaniu kierowcy i piloci zjadą na serwis w kompleksie Zagroń w Istebnej.
 
Z kolei na sobotę, 1 października zaplanowano dwie próby, które będą pokonywane po trzy razy: Laliki (18,3 km) oraz Istebna (8,6 km). Zakończenie zawodów i rozdanie pucharów – od 17:28 na Placu Hoffa w Wiśle.
 
Trasy w Beskidach to kwintesencja rajdowania – wąskie asfaltowe drogi, przejścia przez szczyty i liczne zakręty stawiają wiele wyzwań przed zawodnikami i ich kilkudziesięcioletnimi rajdówkami.

 
Meczbol Sudera i Kowalika
 
W roli liderów klasyfikacji historycznego czempionatu do Wisły przyjadą Suder i Kowalik. Przedostatnia runda mistrzostw będzie dla nich szansą na przypieczętowanie tytułu jeszcze przed kończącą sezon wyprawą do Koszyc. Załodze Forda Sierry RS Cosworth 4x4 odpadli najpoważniejsi rywale – Robert Luty i Marcin Celiński, którzy nie ukończyli dwóch z czterech rozegranych w tym roku rajdów. To sprawia, że ich szanse na mistrzostwo są już iluzoryczne. W obliczu tej sytuacji trzykrotny triumfator Motul HRSMP nie zdecydował się na start w dwóch ostatnich rajdach sezonu.
 
W klasie FIA 4/J2 (rajdówki z lat 1986-90) obrońcy tytułu będą mieli dwóch rywali – załogi Marcin Grzelewski / Krzysztof Niedbała (Ford Sierra RS Cosworth 4x4) i Elefant / Bartłomiej Męka (BMW 318is).
 
Wśród zgłoszonych załóg są naturalnie regularni uczestnicy rund Motul HRSMP. Mowa tu o Michale Łusiaku i Sylwii Zaborowskiej (Ford Mercury, klasa FIA 4/J1) czy też duecie Piotr Kiepura / Mateusz Galle (Opel Kadett GT/E, klasa FIA 3). Z kolei w klasie Historic Open 4WD Audi Quattro wystawią Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek. Co ciekawe, niesamowity samochód Olchawskiego swój debiut na rajdowych trasach miał właśnie podczas Rajdu Wisły w 2019 roku.


Wisła przyciąga
 
Łącznie start w piątej rundzie Motul HRSMP 2022 zadeklarowało 19 załóg. W tym gronie są również duety wracające do rywalizacji po krótszych lub dłuższych przerwach. I tak w Historic Open 2WD ponownie zobaczymy duet Krzysztof Mikulski/Jerzy Skrzypek (Mercedes C123 280E), a w Historic Open 2WD po pauzie na Rajd Śląska do rywalizacji wracają Wojciech Goździewicz i Joanna Madej (BMW 318is).
 
Do stawki kategorii FIA 3 (auta z lat 1976-81) dołączają Mirosław Miernik i Przemysław Baryła (Fiat Abarth 131 Rally), a także Piotr i Izabela Filipiak (BMW 320).
 
Jeszcze dłuższą przerwę od startów kończą bracia Rogowscy (Łada VAZ 2105 VTFS). Ostatnim startem Tymoteusza i Domosława był Rajd Śląska 2020.
 
Drugą Ładę (2107 VTFS) przywiezie kolejny z rodzinnych duetów, czyli Witold i Witold Moliccy (ojciec i syn).
 
Stawkę piątej rundy Motul HRSMP uzupełnią dwie załogi jadące bez pomiaru czasuczyli Baldwin / Ciszewska (Subaru Legacy 4WD) oraz Łanoszka/Kubat (Ford Sierra RS Cosworth).

 
Co, gdzie i kiedy - program 67. Rajdu Wisły – 5. rundy Motul HRSMP 2022

 
Piątek, 30 września (4 odcinki specjalne, łącznie 36,9 km) 
  • 8:00-11:00 – odcinek testowy (3,26 km, Ustroń Jaszowiec)
  • 17:00 – Ceremonia startu (Wisła, Plac Hoffa)
  • 17:18 – OS 1: Dobka-Partecznik (10,38 km)
  • 17:51 – OS 2: Kubalonka (17,51 km)
  • 18:41 – Strefa montażu opon A (Wisła Malinka)
  • 19:19– OS 3: Dobka-Partecznik (10,38 km)
  • 19:52 – OS 4: Kubalonka (17,51 km)
  • 20:32 – Serwis B: 45 min. (Istebna, Kompleks Zagroń)
  •  
Sobota, 1 października (6 odcinków specjalnych, łącznie 80,7 km) 
  • 9:05 – Serwis C: 15 min. (Istebna, Kompleks Zagroń)
  • 10:23 – OS 5: Laliki (18,3 km)
  • 11:01 – OS 6: Istebna (8,6 km)
  • 11:36 – Serwis D: 30 min. (Istebna, Kompleks Zagroń)
  • 13:09 – OS 7: Laliki (18,3 km)
  • 13:47 – OS 8: Istebna (8,6 km)
  • 14:22 – Serwis E: 30 min. (Istebna, Kompleks Zagroń)
  • 15:55 – OS 9: Laliki (18,3 km)
  • 16:33 – OS 10: Istebna (Power Stage, 8,6 km)
  • 17:28 – Ceremonia mety (Wisła, Plac Hoffa)
 

Informacje o cyklu

Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2022 zaplanowano sześć asfaltowych rund i jedną szutrową: Rajd Nadwiślański (data do potwierdzenia), 50. Rajd Świdnicki-Krause (23-24 kwietnia), ORLEN 78. Rajd Polski (10-12 czerwca), 31. Rajd Rzeszowski (4-6 sierpnia), Rajd Śląska (9-10 września), 67. Rajd Wisły (30 września–1 października) oraz 48. Rajd Koszyc (Słowacja, 21-23 października).

Więcej informacji: 

WWW: www.h-rsmp.pl


Informacja prasowa: Biuro Prasowe HRSMP




Autor: SRiWR 'OLZA'


  Design & Copyright © 2005 - 2022 OlzaNet
All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  
Aby ułatwić korzystanie z naszej strony internetowej, używamy plików cookies, które zapisywane są na Twoim komputerze. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w Polityce Cookies OK

Polityka prywatności